Hogyan vizualizálj jobban?

Vizualizáció AgykontrollVizualizálni mindenki képes. Azonban különböző mértékben és minőségben használjuk ezt az adottságunkat. Itt a blogon a vizualizáció számos előnyéről írtunk: hatékony tanulásban, célok elérésében, kreatív feladatoknál is kulcsfontosságú a képzelet használata. Vannak olyan tényezők, amik ronthatják a vizualizációs képességünket. Ezeket kiiktatva „passzív” módon fejlesztheted a képzeletedet. Például:

Tévézz kevesebbet!

A televízió kész képeket ad az elmének. Úgy hat rá, mint az autózás a test izomzatára: amit nem használunk az gyengül, visszafejlődik. Az átlag magyar ember 139 percet tévézik naponta, az átlag tévékészülék pedig 282 percet (majdnem 5 órát!) van bekapcsolva a KSH szerint. Próbáld ki, hogy csak egy hétig kevesebbet, vagy egyáltalán nem nézed a TV-t, és figyeld meg, könnyebb-e így képzelődni? Sokan azt tapasztalják, hogy hatalmas mentális energiájuk szabadul fel ettől. Ráadásul, ha olvasással, például egy jó regénnyel pótolod ezt a stresszoldó tevékenységet, egyből a képzelőkédet is fejleszted.

Ügyelj a szavaidra!

„Úgy tartják, hogy a durva beszéd olyan lelki megkönnyebbülést nyújthat, amit még az imádság sem.” – Anthony de Mello

Van benne valami, hatalmas feszültséget lehet gyorsan kiadni „tabu” szavakkal. Viszont, ha szokássá válik ez a fajta beszéd, az komoly akadálya lehet a képzelődésnek. A kimondott szavakat, kifejezéseket ugyanis az elme akár csak egy pillanatra, de képben is megjeleníti. A sok durva, negatív kifejezés hatására azonban egy idő után inkább, „leszoktatja” magát az agy erről. Figyeld meg, ha kerülöd a durva kifejezéseket és így tehermentesíted elmédet, könnyebb-e a vizualizáció?

„Nem vagyok rá képes!”

Van, aki így gondolkodik: „- Én ha becsukom a szememet csak sötétséget látok! Lehet, hogy másnak megy, nekem biztos nem.” Amíg így állsz hozzá, biztosan így is lesz. Létező, de nagyon ritka jelenség az „afantázia”, ahol az illető képi emlékek helyett csupán „listaszerűen” képes például a múltjában történteket felidézni. Azonban még diagnosztizált afantáziásnál is van példa a vizualizáló képesség megszerzésére! Először is érdemes kerülni az ilyen kijelentéseket, akár még a gondolatot is. Lehet helyettesíteni ezzel: „Sokan megtanulták – én is képes vagyok rá!” Aki a sötétséget át tudta alakítani, többek között a következő aktív gyakorlatokat végezte, amiket te is könnyedén beiktathatsz mindennapjaidba:

Figyeld meg az álmaidat!

Ehhez az első lépés, hogy képes legyél felidézni álmaidat. Sok oka lehet annak, ha valaki nem emlékszik az álmaira, viszont élettani tény, hogy mindannyian minden éjszaka többször is álmodunk. Ilyenkor nagyon aktív, erős képzelődést végzünk. Az átlagember kontroll nélkül álmodik, de a gyakorlott elme képes befolyásolni az álmában végzett képzelődést is, ez az éber álmodás (lucid dreaming). Kis gyakorlással ez is elsajátítható, de az is sokat segít, ha csak megfigyeled és felírod álmaidat, például egy héten keresztül. Megfigyelheted, hogy ennek hatására aztán ébren, illetve tudatos, de relaxált állapotban is könnyedebben tudsz képeket, helyszíneket megjeleníteni.