A magyarországi Agykontroll szervezet – www.agykontroll.hu – hivatalos aloldala

Tanulás hatékonyan? Agykontrollal!
Szeretnél kevesebb idő ráfordítással, de hatékonyabban tanulni? Ebben a bejegyzésben elmesélem személyes történetemet a hatékony tanulás kapcsán.

Vizsgára, komolyabb megmérettetésre készülsz és nem tudod hogyan fogj neki? Netalán te is az a típus vagy, aki az utolsó pillanatokra hagyja a dolgokat? Szeretnél kevesebb idő ráfordítással, de hatékonyabban tanulni? Ebben a bejegyzésben elmesélem személyes történetemet a hatékony tanulás kapcsán.

A BME Építészkarán egyszer nagyon nehéz helyzetbe lavíroztam magamat. Annyit halogattam a vizsgaidőszakban, hogy végül három szigorlatot kellett letennem két héten belül. Ha bármelyik nem sikerül, nagy a baj. 

Az Épületszerkezettant és a Tartószerkezeteket nagy szerencsével sikerrel vettem. De hátra volt még az Építészettörténet szigorlat. Számomra a legnehezebb, legijesztőbb: sok-sok épületről alaprajz, homlokzat, metszet az emberi történelem kezdetétől a 19. századig. Rengeteg évszám, adat, ábra. Minderre az utolsó vizsgáig három nap volt hátra. A tanulás kezdetekor egyet határoztam el: mindent megteszek a sikerért. Minden tanulást segítő technikát bevetek, amit csak ismerek, minden “puskaport” ellövök. (Puskázni viszont sosem tudtam, és itt híresen nem is lehetett.) Eszembe jutott Abraham Lincoln idézete: „Ha hat órát kapok egy fa kivágására, az első órában csak a fejszémet élesítem.” - így én is hasonlóan kezdtem neki.

Először is a fejemen belül kellett rendet tenni. A hónapok óta érzett szorongást - ami miatt nem is jelentkeztem, csak az utolsó vizsgalehetőségre - megpróbáltam elengedni. A folyosón véletlenül elcsíptem két ismerősöm között egy beszélgetésfoszlányt: 

“Ne foglalkozz azzal, ami eddig történt. Ostorozni magadat az elmulasztott lehetőségekért hatalmas butaság. Csak azt tedd meg, amit a következő vizsgáig képes vagy megtenni!” 

Mintha hozzám szóltak volna.

Végigvettem tehát minden általam addig ismert módszert, amivel növelhetem az esélyeimet a sikerre.

 

Elmetérkép

Először is elmetérképet készítettem az egész tananyagról, hogy legyen egy összkép az elmémben. Az elmetérképezés módszerével dolgoztam fel az egyes tananyag részeket is: A3-as lapokra rajzoltam a térképeket, az adatokat bőven kiegészítve színes, érdekes, számomra emlékezetes rajzokkal. Az összes fontos alaprajzot és homlokzatot elhelyeztem az elmetérképen. Nehéz volt a huszadik középkori gótikus templomot is valami egyedi módon megjegyezhetővé tenni, de próbálkoztam.

Háromujj-technika

Az agykontrollos technikák közül a háromujj-technikán “éltem”. Minden egyes tanulási szakasz előtt és után röviden relaxáltam, hogy agyamnak legyen lehetősége legyen rendezni az aktuálisan tanultakat. Nagyon figyeltem rá, hogy óránként szünetet tartsak, és rendszeresen levegőzzek, sokat igyak. A három nap alatt szinte össze voltak nőve az ujjaim, és rengetegszer mondtam el magamnak a vizsgára gondolva: “szerencsém lesz, sikerül”. Egy idő után azt vettem észre, csökken bennem a félelem az eredménytől: hiszen ha mindent megteszek, akkor felesleges is stresszelni. Amikor újra elkeseredtem volna, felhívtam egy hasonló hajóban evező barátomat. “Nyomjuk amíg bírjuk, utána max. együtt sírunk, vagy nevetünk!” Segített, hogy éreztem: nem vagyok egyedül!

Motiváció

E mellett gyakran beleolvastam a Hétköznapi Csodák című kiadvány tanulás témáiba  is, ami agykontrollos sikerek gyűjteménye, ezzel ösztönözve magam: ha másnak sikerült, nekem is fog. A kiadványt az oldalamról ingyenesen le is tudod tölteni! 

Zene

A tanuláshoz a háttérben barokk zenét: Mozartot és Bachot hallgattam a “Tanuljunk zenével!” kiadvány javaslata szerint. A zene, avagy “ritmikus auditórikus stimuláció” (RAS) széles körben használt idegrendszeri rehabilitációs eszköz. Az agyra, a tanulási képességekre, és különösen az érzelmi világra gyakorolt hatásait ma is kutatják. Betartottam azt a tanácsot is, hogy tanulni csak éjfélig! Többet számít, ha egy jó alvással konszolidálni tudja agyunk a tanultakat, mint serkentők mellett erőlködni hajnalban.

A vizsgára menet is ugyanazt a zenét tettem be fülhallgatón, mint a tanuláskor. Abban bíztam, hogy az ismerős zene az agyat a tanuláskor tapasztalt állapotba hozza, segítve az emlékezést. A szigorlat első része jól sikerült, a második közepesen, a harmadik éppen csak hogy, de meglett: összességében elégséges. Számomra ez hatalmas siker volt, évek óta félelmetesen előttem tornyosuló tanulás-hegyet sikerült megmászni! A lelki könnyebbség egy megváltással ért fel, szárnyaltam. Ezen a szigorlaton alaposan megtanultam az idősebb hallgatóktól korábban már hallott tréfás matematika leckét is: a műszaki egyetemen bizony néha 2=5 !

Összegzés:

A hatékony tanulás elasajátításával sok időt és energiát spórolhatsz meg, de ehhez. érdemes időben, bőven vizsga helyzet előtt megtanulni hozzá az alapvető eszközöket, hogy aztán éles helyzetben könnyedén elő tudd venni.

Az agykontroll tanfolyamon mind a cikkben említett technikákról szót ejtünk, a három ujj technikát pedig be is programozzuk, hogy még hatékonyabban tudd alkalmazni azt az ilyen és ehhez hasonló “vizsga”helyzetekben.. Ha te is meg szeretnéd tanulni ezeket az eszközöket vagy általában az agykontrollt, szeretettel várlak újként vagy ismétlőként tanfolyamaimon - de azért ne az utolsó pillanatra hagyd a tanulást, ha lehet így sem! :)

Ha szeretnél még több hasonló cikket olvasni és még többet tudni a Silva-módszerről, akkor feltétlen regisztrálj a “Hétköznapi Csodák” ingyenes kiadványunkért. Kattints ide hozzá!